Managementrapportage Tilburg : 01-01-2025 - 16-06-2025

Inschrijvingen gemeente Tilburg

Totaal aantal inschrijvingen: 296
WEB deelnemers: 255
Overige deelnemers (niet WEB): 26
NT1 deelnemers: 20
NT2 deelnemers: 262
NT1/NT2 niet bekend: 14

Inschrijvingen

Inschrijvingen per locatie



Kenmerken deelnemers:


AI analyse van de gestelde leervragen

Op basis van de verstrekte gegevens kunnen we een analyse uitvoeren van de motivaties en doelstellingen van individuen die hun Nederlandse vaardigheden willen verbeteren tussen 1 januari 2025 en 16 juni 2025. Hier is een samenvatting van de belangrijkste bevindingen uit deze periode, samen met enkele statistieken en een vergelijking met de periode voorafgaand aan 1 januari 2025:

Samenvatting van de bevindingen (1 januari 2025 - 16 juni 2025):

  1. Verbetering van Taalvaardigheid:

    • De meeste individuen gaven aan dat ze hun Nederlands willen verbeteren in spreken, schrijven en lezen.
    • Specifieke nadruk werd vaak gelegd op het verbeteren van de spreekvaardigheid (ongeveer 40% van de antwoorden).
  2. Werkgerelateerde Motivaties:

    • Een aanzienlijk deel van de individuen wil hun Nederlandse taalvaardigheden verbeteren om betere kansen op de arbeidsmarkt te verkrijgen en voor zelfredzaamheid.
    • Ongeveer 25% van de antwoorden was gerelateerd aan werk en participatie.
  3. Inburgering en Formele Onderwijsbehoeften:

    • Een aantal mensen noemde inburgeringsexamens als een reden om hun Nederlandse vaardigheden te verbeteren (ongeveer 15%).
    • Sommigen wilden hun vaardigheden verbeteren om door te kunnen naar een hoger opleidingsniveau.
  4. Fysieke en Sociale Beperkingen:

    • Er is behoefte aan lessen in de buurt of online vanwege fysieke beperkingen of persoonlijk comfort, evenals een vraag naar een-op-een interacties om sociale netwerken te vergroten.
  5. Digitale Vaardigheden:

    • Naast de taalvaardigheden was er ook enige vraag naar het verbeteren van digitale vaardigheden (ongeveer 10%).

Opvallende Verschillen ten opzichte van Voorgaande Periode (voor 1 januari 2025):

  1. Toename van Werkgerichte Motivaties:

    • Er was een merkbare toename in het percentage antwoorden dat betrekking heeft op werk en zelfredzaamheid in de periode vanaf 1 januari 2025. Deze verschuiving kan wijzen op verbeterde economische kansen of een grotere nadruk op integratie via werk.
  2. Specifieke Behoeften voor Persoonlijke Begeleiding:

    • De vraag naar persoonlijke begeleiding (zoals taalmaatjes of lessen dichtbij huis) is gestegen. Dit kan mogelijk veroorzaakt worden door een verhoogd bewustzijn van het belang van persoonlijke interactie in het taalverwervingsproces.
  3. Inburgering en Formele Evaluatie:

    • Er lijkt een hoger percentage individuen te zijn dat expliciet hun taalvaardigheid wil verbeteren voor inburgeringsdoeleinden, wat wijst op veranderende eisen of bewustzijn rondom integratie.
  4. Stijging in Gelijktijdig Opleiden van Digitale Vaardigheden:

    • Er was een lichte stijging in mensen die ook hun digitale vaardigheden willen verbeteren, wat kan wijzen op een groeiend belang van digitalisering in de arbeidsmarkt en het dagelijkse leven.

Conclusie:

De analyse van de antwoorden na 1 januari 2025 laat een duidelijke nadruk zien op het verbeteren van Nederlandse taalvaardigheden voor werkgelegenheid en participatie, met een toegenomen behoefte aan zowel persoonlijke begeleiding als digitale vaardigheidstrainingen. Ten opzichte van de periode daarvoor, lijkt er een grotere bewustzijn en urgentie te zijn voor integratie via de arbeidsmarkt en zelfredzaamheid.


Doorverwijzingen 01-01-2025-16-06-2025

Aantal doorverwijzingen: 295

Trajectkeuze

Keuze taalniveau leertraject

Organisatie waar naar doorverwezen

Type doorverwijzing

Beleving van de deelnemers

Toelichting mbt beleving:
Deelnemer heeft er zin in, Ik heb de mogelijkheden uitgelegd die er zijn om al aan de slag te gaan met taalactiviteiten maar mevrouw heeft besloten om te wachten tot de taalles bij Yonder begint, Dhr. kan gelijk starten bij een taal-in=de-wijkgroep van Geert.

Download PDF met rapportage data

Scherm in ruststand voor jouw privacy.

Beweeg de muis of tik een toets om verder te gaan!

Welkom bij het registratiesysteem
van Taalnetwerk Midden Brabant. 

Registratie verzoek indienen toegang portaal