Managementrapportage Tilburg : 01-04-2025 - 30-04-2025
Inschrijvingen gemeente Tilburg
Totaal aantal inschrijvingen: 48WEB deelnemers: 43
Overige deelnemers (niet WEB): 6
NT1 deelnemers: 1
NT2 deelnemers: 48
NT1/NT2 niet bekend: -1
Inschrijvingen
Inschrijvingen per locatie
AI analyse van de gestelde leervragen
Om een samenvatting en vergelijking te maken van de antwoorden in de periode van 1 april 2025 tot en met 30 april 2025 met de periode ervoor, moeten we de antwoorden analyseren en categoriseren op basis van hun inhoud. Hier is de analyse:
Samenvatting van de antwoorden (1 april 2025 - 30 april 2025):
-
Nederlands verbeteren in nabijheid:
- Er is een sterke voorkeur dat taallessen in de nabijheid van de woonplaats plaatsvinden.
- Redenen hiervoor zijn gezondheidsredenen of gemak.
- Percentage: Ongeveer 20%.
-
Nederlands leren voor werk/kans op de arbeidsmarkt:
- Veel respondenten willen hun Nederlands verbeteren met als doel betere kansen op de arbeidsmarkt te hebben of te kunnen inburgeren.
- Percentage: Ongeveer 30%.
-
Nederlands spreken, lezen en schrijven:
- De meerderheid wil de taalvaardigheden verbeteren in spreken, lezen en schrijven. Vooral het spreken krijgt specifieke nadruk.
- Percentage: Ongeveer 40%.
-
Digitaal leren ondersteunen:
- Er zijn verzoeken om hulp te krijgen bij digitale vaardigheden, zoals leren werken met computers en smartphones.
- Percentage: Ongeveer 10%.
Opvallende verschillen ten opzichte van de periode voor 1 april 2025:
-
Nabijheid van lessen:
- In de nieuwe periode is er een toegenomen focus op taallessen die dichtbij huis plaatsvinden. Dit werd minder prominent genoemd in de periode ervoor.
-
Gezondheidsoverwegingen:
- Dit wordt prominenter als reden voor leslocatie in de nieuwe periode.
-
Digitale vaardigheden:
- Er is een lichte toename in verzoeken om digitale vaardigheden te leren of te verbeteren.
-
Doelgerichtheid op arbeidsmarkt:
- Er is een relatief vergelijkbaar aantal mensen dat Nederlands wil leren voor betere arbeidsmarktpositie in beide periodes.
Conclusie:
De periode van 1 april 2025 tot 30 april 2025 laat vooral een verhoogde wens zien voor taallessen die dichtbij en toegankelijk zijn, mogelijk beïnvloed door gezondheidsredenen. De algemene trends in het verbeteren van taalvaardigheden voor betere werkgelegenheidskansen blijven consistent met de periode voor 1 april 2025. Het belang van digitale vaardigheden is ook iets toegenomen, al blijft het een relatief kleiner deel van de verzoeken.